Με την εξέταση μαρτύρων έκανε πρεμιέρα η πρώτη συνεδρίαση του νέου έτους της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής που διερευνά τα αίτια του δυστυχήματος στα Τέμπη. Σήμερα, κλήθηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις των μελών ο Δημήτρης Ρέππας, πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, ο οποίος διετέλεσε στο υπουργείο Μεταφορών την περίοδο 2009-2011 επί κυβερνήσεως Γιώργου Παπανδρέου.
Ο κ. Ρέππας κατά την τοποθέτηση του εκτίμησε ότι υπήρχαν βασικοί παράγοντες οι οποίοι οδήγησαν στο δυστύχημα. Σύμφωνα με όσα είπε, τα αίτια οφείλονται στη μη εφαρμογή της Σύμβασης 717, την υποστελέχωση του ΟΣΕ, την απουσία δικλείδων ασφαλείας ενώ αναφέρθηκε και στον διορισμό του «μοιραίου» σταθμάρχη, λέγοντας ότι ήταν λάθος. Όπως εξήγησε, παρότι η απουσία της τηλεδιοίκησης ήταν ένα σημαντικό πρόβλημα, καθοριστικός είναι και ο ρόλος του ανθρώπινου παράγοντα.
Ο κ. Ρέππας αναφέρθηκε στην περίοδο της διακυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, πώς «κάποιοι ήθελαν να απαξιωθεί τότε ο σιδηρόδρομος για να τον πάρει κάποιος με ένα ευρώ. Εμείς τον κρατήσαμε και σώσαμε και τις θέσεις των εργαζομένων. Αυτό είναι έργο και επίτευγμα δικό μας και το λέω με περηφάνια». Σχολίασε ωστόσο και τα κακώς κείμενα του ΟΣΕ, σημειώνοντας ότι «έλεγα τότε χαρακτηριστικά πως αν ήθελε κάποιος να δει ένα παράδειγμα διαφθοράς αυτό ήταν ο ΟΣΕ».
Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Βασίλη Κόκκαλη αν ήταν «ρουσφέτι» ο διορισμός του σταθμάρχη, ο Δημήτρης Ρέππας απάντησε ότι «η έννοια του ρουσφετιού πολλές φορές είναι, επιτρέψτε μου να πω, πολύ ευρύχωρη. Εδώ ακολουθήθηκε μια διαδικασία. Πράγματι δεν έπρεπε να επιλεγεί. Όλα αυτά όμως δεν μπορώ να τα καταθέσω εγώ κατηγορηματικά. Το ζήτημα είναι ότι δεν έπρεπε να είναι σε αυτή τη θέση».
Κύκλοι της πλειοψηφίας, τονίζουν πως ο κ. Ρέππας εμφανίστηκε στην επιτροπή, «χωρίς ίχνος αυτοκριτικής για τις πολιτικές ευθύνες που βαραίνουν τον ίδιο». Όπως λένε «ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, με ευκολία κατηγόρησε την παρούσα κυβέρνηση για καθυστέρηση στην αποκατάσταση του κέντρου τηλεδιοίκησης στη Λάρισα “΄ξέχασε” όμως ότι ο ίδιος ως πολιτικός προϊστάμενος του ΟΣΕ δεν προχώρησε κανένα έργο για την προώθηση του συστήματος αυτού, ούτε “θυμήθηκε” ότι η παρούσα κυβέρνηση ολοκλήρωσε τη σύμβαση 717, η υλοποίηση της οποίας εκκρεμούσε σχεδόν για μια δεκαετία». Προσθέτουν ότι «με προκλητικό τρόπο, ο κ. Ρέππας υπερασπίστηκε με πάθος τη θητεία του και την κυβέρνηση του Γιώργου Παπανδρέου, αφήνοντας ωστόσο αναπάντητο το ερώτημα γιατί δεν έκανε τίποτα ώστε να προωθήσει τα έργα ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ της περιόδου 1985-2000 τα οποία δεν παραδόθηκαν υποστηρίζοντας πως σε εκείνη την περίπτωση οι επεκτάσεις συμβάσεων ήταν δικαιολογημένες».
Σημειώνουν, παράλληλα, πως ο κ. Ρέππας κράτησε μια στάση άμυνας και επίθεσης η οποία αποτελεί έμμεση ομολογία και παραδοχή των παραλείψεων η αναφορά του στη σύμβαση 112/2006 GSMR 2, που δεν ολοκληρώθηκε, καθώς ακυρώθηκε από τον τότε Υπουργό λόγω της υπόθεσης Siemens όπως και για τη σύμβαση 10004/2007/που έμεινε στον αέρα καθώς δεν υπήρχε η υποδομή. «Ο αρχιτέκτονας την εξαθλίωσης του ΟΣΕ που μείωσε κατά 50% την περίοδο 2010-11 το προσωπικό σιδηροδρόμου τα βρήκε όλα καλώς καμωμένα παρά το γεγονός πως από 5.151 εργαζόμενους, ο Οργανισμός βρέθηκε με μόλις 2350. Η μείωση του προσωπικού έφερε αλυσιδωτά προβλήματα μεταξύ των οποίων η εγκατάλειψη συντήρησης των ακριβά αγορασμένων συστημάτων ασφαλείας. Είναι ενδεικτικό ότι μόλις έληξε η θητεία του κ. Ρέππα, άρχισε η διαδικασία δημοπράτησης για την ανάταξη και αναβάθμιση των συγκεκριμένων συστημάτων, δηλαδή το αντικείμενο της 717, κάτι που θα ήταν περιττό εφόσον η συντήρηση γινόταν κανονικά. Παρόλα αυτά ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, βρήκε «λογική» τη μείωση του προσωπικού εκείνη την περίοδο υποστηρίζοντας πως το σύνολο των εργαζομένων ήταν 5.151 και μετατάχθηκαν 2.800, ενώ υποστήριξε ότι το προσωπικό ασφαλείας ήταν ελαφρώς μειωμένο λόγω περικοπής τμήματος του δικτύου και αναστολής λειτουργίας. Ούτε λόγος, βέβαια, για το γεγονός ότι η αναστολή λειτουργίας γραμμών στην Πελοπόννησο αντιστοιχεί σε μόλις 20% του δικτύου ενώ η μείωση προσωπικού επί των ημερών του άγγιξε το 50%. Αυτή η αναντιστοιχία, δικαίως εγείρει ζητήματα ασφαλείας, που όμως δεν φάνηκε να συγκινούν τον πρώην υπουργό ο οποίος επέλεξε σε όλη τη διάρκεια της μαραθώνιας κατάθεσής του να αποτινάξει κάθε σκια ευθύνης από πάνω του», αναφέρουν οι ίδιοι κύκλοι.
Οι εξετάσεις μαρτύρων θα συνεχιστούν και αύριο αλλά και την Πέμπτη. Αύριο Τετάρτη θα καταθέσει ο υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοϊδής για την περίοδο που κρατούσε το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Υποδομών την περίοδο 2013 – 2015 και ο Παναγιώτης Θεοφανόπουλος, ο οποίος ήταν πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ το 2010 έως το 2016. Την Πέμπτη θα εξεταστεί ο κ. Χατζηδάκης, καθώς σήμερα – λόγω του υπουργικού συμβουλίου – δεν μπόρεσε να παραβρεθεί.