Ολοκληρώθηκε πριν από λίγο η συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τους καλλιτέχνες στο Μέγαρο Μαξίμου.
Στη συνάντηση, η οποία πραγματοποιήθηκε σε δημιουργικό κλίμα για την αναζήτηση λύσεων σε προβλήματα που χρονίζουν εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες, συζητήθηκαν διεξοδικά τα αιτήματα των καλλιτεχνών. Από τη συζήτηση προέκυψαν τα ακόλουθα:
Η ίδρυση Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, τη δημιουργία της οποίας εξήγγειλε η κυβέρνηση, είναι ένα θετικό βήμα στην καλλιτεχνική εκπαίδευση. Για τον σκοπό αυτό έχουν συγκροτηθεί Ομάδες Εργασίας οι οποίες ως το τέλος Μαρτίου θα καταθέσουν συγκεκριμένο πλαίσιο για τον χαρακτήρα της Σχολής και τον τρόπο λειτουργίας της, από το 2025. Στο πλαίσιο της Ανώτατης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, θα αξιολογηθεί η δυνατότητα εισαγωγής σε αυτήν με εξετάσεις αποφοίτων από άλλες συναφείς σχολές.
Ως το τέλος της εβδομάδας, θα κατατεθεί από την Κυβέρνηση συγκεκριμένη πρόταση προκειμένου να θεραπευτεί το ζήτημα που προέκυψε το 2017 και αφορά τη διαφοροποίηση μισθολογικά και ως προς την βαθμολογική εξέλιξη αποφοίτων δραματικών σχολών και σχολών χορού ανεξαρτήτως του έτους αποφοίτησής τους (προ ή μετά του 2003), για την παροχή καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού και συναφούς έργου στο δημόσιο.
Συμφωνία για την ύπαρξη οριζόντιας ακαδημαϊκής διαπερατότητας, δηλαδή δυνατότητας εισόδου αποφοίτων δραματικων και συναφών σχολών με κατατακτήριες εξετάσεις στο 3ο εξάμηνο τμημάτων ΑΕΙ.
Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στην έναρξη της συνάντησης
«Χαίρομαι πάρα πολύ που μάς δίνεται η δυνατότητα να κάνουμε αυτή τη συζήτηση για ένα θέμα το οποίο, όπως γνωρίζετε καλά, έχει απασχολήσει πολύ το δημόσιο διάλογο και μάς έχει απασχολήσει κι εμάς πάρα πολύ εσωτερικά. Και επιτρέψτε μου να ξεκινήσω λέγοντάς σας, ότι έχετε ένα δίκιο να αισθάνεστε πληγωμένοι για τη διαχρονική αδιαφορία του κράτους σε θέματα που έχουν να κάνουν με την καλλιτεχνική εκπαίδευση και την ακαδημαϊκή αναγνώριση των δικαιωμάτων σας.
Είναι βέβαιο ότι έχουν γίνει πολλά λάθη στο παρελθόν και από προηγούμενες κυβερνήσεις. Εμείς, δεν είμαστε εδώ για να κρύψουμε το πρόβλημα κάτω από το χαλί, είμαστε εδώ για να λύνουμε προβλήματα και σίγουρα δεν έχουμε κανένα λόγο ή σχέδιο -επειδή τα άκουσα κι αυτά στο δημόσιο διάλογο- να βάζουμε απέναντί μας τον καλλιτεχνικό κόσμο. Kαι νομίζω ότι είμαστε εδώ για να λύσουμε με ειλικρίνεια κάποιες παρεξηγήσεις οι οποίες νομίζω ότι προέκυψαν από τη δημόσια συζήτηση γύρω από το θέμα αυτό.
Καταλαβαίνω ότι σε μεγάλο βαθμό το θέμα το οποίο θα συζητήσουμε σήμερα έχει μία ακαδημαϊκή ή, θα έλεγα, αξιακή διάσταση. Δεν νομίζω ότι αυτό το οποίο σας ενδιαφέρει πρωτίστως, η πρώτη προτεραιότητά σας, είναι ο τρόπος με τον οποίο θα προσλαμβάνεστε στο δημόσιο, ειδικά για αντικείμενα που δεν έχουν να κάνουν με την καλλιτεχνική σας απασχόληση.
Και βέβαια θέλω να επαναλάβω ότι και το περιβόητο Προεδρικό Διάταγμα το οποίο δημιούργησε όλη αυτήν την πολύ μεγάλη συζήτηση, δημοσιεύθηκε εν όψει ενός πολύ μεγάλου διαγωνισμού του ΑΣΕΠ στο πλαίσιο μιας μεγάλης προσπάθειας μεταρρύθμισης και αναδιοργάνωσης του ανθρώπινου δυναμικού του δημοσίου. Και βέβαια νομίζω -το γνωρίζετε πια καλά- ότι αυτό το Προεδρικό Διάταγμα δεν αναγνωρίζει νέα ακαδημαϊκά ή επαγγελματικά δικαιώματα και ούτε τροποποιεί υφιστάμενες διατάξεις της νομοθεσίας γύρω από αυτά κι ότι οι προσλήψεις καλλιτεχνών στο δημόσιο για καλλιτεχνικό έργο εξαιρούνται ρητά από το Προεδρικό Διάταγμα, το ΑΣΕΠ και το ενιαίο μισθολόγιο.
Σε κάθε περίπτωση με την τροπολογία την οποία έχουμε ψηφίσει, έχουμε γυρίσει στο status quo ante, ό,τι ίσχυε δηλαδή πριν από τη δημοσίευση του Προεδρικού Διατάγματος. Άρα είμαστε στο σημείο το οποίο ίσχυε πριν γίνει όλη αυτή η μεγάλη κινητοποίηση από πλευράς καλλιτεχνών.
Κατά συνέπεια αυτό που θέλω να καταλάβω σήμερα από εσάς, δεν είναι τόσο πώς μπορούμε να θεραπεύσουμε κάτι το οποίο κρίνουμε ότι ως προς το Προεδρικό Διάταγμα ήδη έχουμε θεραπεύσει, αλλά να δούμε κάποιες χρόνιες παθογένειες στα θέματα που έχουν να κάνουν με την καλλιτεχνική εκπαίδευση, τη διαβάθμιση, την ακαδημαϊκή σταδιοδρομία την οποία μπορεί να ακολουθεί κάποιος καλλιτέχνης και ελπίζω να μπορούμε να καταλήξουμε τουλάχιστον σε έναν οδικό χάρτη για το πώς μπορούμε να κινηθούμε από εδώ και στο εξής.
Θα ακούσετε από εμάς πράγματα τα οποία μπορούν να γίνουν και πράγματα τα οποία δεν μπορούν να γίνουν, διότι νομίζω ότι όλοι σας αντιλαμβάνεστε ότι υπάρχουν και συνταγματικοί περιορισμοί, ως προς τη δυνατότητα να παρέχεται ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και όσο δεν αλλάζει το άρθρο 16, αυτό δεν είναι κάτι το οποίο θα είναι εφικτό.
Θα χαρώ πάρα πολύ βέβαια, πρέπει να πω, όταν με το καλό προχωρήσει αυτή η μεταρρύθμιση -γιατί είναι στις προθέσεις μας στην επόμενη συνταγματική μεταρρύθμιση να αλλάξουμε το άρθρο 16-, όσοι διαμαρτυρήθηκαν μετ’ επιτάσεως και ζήτησαν την αναγνώριση της δυνατότητας της ιδιωτικής εκπαίδευσης να παρέχει πτυχία τα οποία θα είναι ουσιαστικά πανεπιστημιακά, να μάς στηρίξουν σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που θα κάνουμε τότε.
Σταματώ εδώ. Έχουμε μαζί όλους τους συναρμόδιους Υπουργούς, Γενικούς Γραμματείς και υπηρεσιακούς παράγοντες οι οποίοι μπορούν να διαφωτίσουν πτυχές της συζήτησης. Και να ξεκινήσω, γιατί ο σκοπός είναι να ακούσουμε εσάς», είπε ο πρωθυπουργός.
Στη σύσκεψη υπό τον Πρωθυπουργό συμμετείχαν, εκ μέρους της Κυβέρνησης, ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο Υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο Υφυπουργός Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, η Γενική Γραμματέας Σύγχρονου Πολιτισμού Ελένη Δουνδουλάκη, η Γενική Γραμματέας Ανθρώπινου Δυναμικού Βιβή Χαραλαμπογιάννη, ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης Οδυσσέας-Ιωάννης Ζώρας, ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης Γιώργος Βούτσινος και ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού Θανάσης Κοντογεώργης.
Εκ μέρους των καλλιτεχνών στη σύσκεψη έλαβαν μέρος ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος Κωνσταντίνος Κεχαγιόγλου, ο Γενικός Γραμματέας του ΣΕΗ Άρης Λάσκος, η Πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στο Χορό Μίνα Ανανιάδου, ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Μουσικού Συλλόγου Βασίλης Παρασκευόπουλος, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Γιάννης Μόσχος, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Αστέρης Πελτέκης, η Διευθύντρια Σπουδών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου Δηώ Καγγελάρη, ο Διευθυντής Σπουδών της Σχολής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Γιάννης Ρήγας, ο εκπρόσωπος των σπουδαστών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου Θάνος Παπαδογιάννης, ο εκπρόσωπος ιδιωτικών δραματικών σχολών Μιχάλης Καλαμπόκης και ο νομικός σύμβουλος των σωματείων Μάνος Ελευθερόγλου.
Πελτέκης (ΚΘΒΕ): Εγινε ένα τεράστιο βήμα προς την επίλυση όλων των σοβαρών θεμάτων με πολύ καλή θέληση
Ο Αστέριος Πελτέκης, καλλιτεχνικός διευθυντής του κρατικού θεάτρου βορείου Ελλάδας και ηθοποιός, εξερχόμενος του Μεγάρου Μαξίμου έκανε δηλώσεις και μεταξύ άλλων ανέφερε ότι ήταν 12 άτομα στη συνάντηση με τον πρωθυπουργό και ότι έγινε σε πολύ καλό κλίμα.
«Λοιπόν, καταρχάς να πω ότι πέρα από το ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό ότι γίνεται συζήτηση σε ανώτατο επίπεδο, ήταν μια πραγματικά εποικοδομητική, όμορφη και σε πολύ ωραίο κλίμα συζήτηση. Περιμέναμε όλοι να ακούσουμε τις τοποθετήσεις των διαφόρων προσκεκλημένων με πολύ ενδιαφέρον. Ειπώθηκαν πράγματα τα οποία ήταν πραγματικά ενδιαφέροντα και οδηγούν ως προς την καλύτερη επίλυση όλων των θεμάτων των οποίων άπτονται οι τρέχουσες κινητοποιήσεις και οι τρέχουσες αντιδράσεις από τον χώρο των καλλιτεχνών.
Υπήρξε πάρα πολύ θετικό κλίμα και από την πλευρά της Κυβέρνησης και της Πολιτείας σε σχέση με τα αιτήματα. Ασχέτως αν υπήρχαν σημεία στα οποία υπήρξαν διαφωνίες και άλλα σημεία στα οποία συγκλίναν οι απόψεις, έγινε πραγματικά ένα μεγάλο βήμα -πιστεύω- προς την επίλυση όλων των σοβαρών θεμάτων με πολύ καλή θέληση. Επικυρώθηκε η συμφωνία ότι μέχρι τις 31 Μαρτίου θα υπάρξει από τις διυπουργικές επιτροπές, για όλους τους χώρους και για τον χορό και για το θέατρο και για τη μουσική, θα υπάρξουν προτάσεις για την ίδρυση πανεπιστημίων, σχολής πανεπιστημιακής για τις παραστατικές τέχνες. Και επίσης δόθηκε μια πολύ καλή λύση σε σχέση με τα μισθολογικά και σε σχέση με το τι θα μπορούσε να σημαίνει η ισοτίμηση, τουλάχιστον, σε ένα πρώτο μισθολογικό επίπεδο των ανθρώπων που έχουν τελειώσει τις καλλιτεχνικές σχολές.
Επίσης, τέθηκε και το θέμα του ποιές θα μπορούσαν να είναι οι δυνατές λύσεις που θα προκύψουν και μέσα από όλες αυτές τις διαδικασίες και τις περαιτέρω συζητήσεις που θα υπάρξουν και μέσα από τις διυπουργικές επιτροπές, ώστε να βρεθεί λύση για το πεδίο 2003-2023 σε σχέση με τις ανώτερες σπουδές στις σχολές τις καλλιτεχνικές με τις ανώτερες σπουδές.
Ερώτηση: Για τα μισθολογικά τι σας είπαν;
Πελτέκης Αστέριος: Για το μισθολογικό είπαν ότι θα κοιτάξουν να υπάρξει κάποιο σχέδιο ισοτίμησης των μισθολογικών θεμάτων με αυτά τα οποία υπήρχαν μέχρι πρότινος. Δηλαδή, αυτά που ουσιαστικά λέει και η πλευρά της Κυβέρνησης ότι δεν άλλαξαν με το Προεδρικό Διάταγμα.
Ερώτηση: Στο θέμα του δημοσίου και των προσλήψεων;
Πελτέκης Αστέριος: Αυτό είναι το κομμάτι στο οποίο θα εστιάσει, τώρα νομίζω, το επόμενο βήμα, το οποίο το επόμενο βήμα θα είναι να εστιάσουμε περισσότερο στο τι συμβαίνει σε σχέση με όλα αυτά από το 2003 μέχρι το 2023 που παύει να ισχύει, ουσιαστικά, η τεχνολογική εκπαίδευση μέχρι σήμερα.
Τα τρία σημεία σύγκλισης
Σύμφωνα με τους καλλιτέχνες που συμμετείχαν στη συνάντηση υπήρξαν τρία σημεία σύγκλισης
Μισθολογικό. Φαίνεται πως θα συμφωνήσουν και η χρονολογία ορόσημο είναι το 2003, δηλαδή για όσους αποφοίτησαν από τις σχολές το 2003 και μετά.
Η διαπερατότητα, η συμπληρωματική φοίτηση ηθοποιών που βγαίνουν από δραματικές σχολές σε άλλες πανεπιστημιακές σχολές
Οι πανεπιστημιακές σπουδές. Πανεπιστημιακές σχολές για να μπορέσει κάποιος να γίνει ηθοποιός, χορευτής, οποιοδήποτε καλλιτεχνικό επάγγελμα.