Πολιτική

ΣΥΡΙΖΑ: Καταθέτει τροπολογία για τα πόθεν έσχες μετά τις αποκαλύψεις για την βίλα του Σουνίου

Στη δημοσιότητα έδωσε η Κουμουνδούρου το προσχέδιο της τροπολογίας, λίγες ώρες μετά τη δημόσια δέσμευση του Προέδρου του κόμματος, Αλέξη Τσίπρα για την ανάληψη της σχετικής πρωτοβουλίας

Τροπολογία για να αποφεύγονται φαινόμενα αντίστοιχα με αυτά των τελευταίων αποκαλύψεων που αφορούν την μίσθωση βίλας στο Σούνιο από τον Αλέξη Τσίπρα αναμένεται να καταθέσει η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του προσχεδίου της ρύθμισης που αναμένεται να κατατεθεί στην Βουλή το προσεχές διάστημα:

«Προκειμένου να ενισχυθεί η διαφάνεια στο πολιτικό σύστημα και εν γένει στους θεσμούς προτείνουμε για πρόσωπα που κατέχουν σημαντικές πολιτικές ή θεσμικές θέσεις, λ.χ. για τα μέλη της κυβέρνησης ή της Βουλής, αλλά και για πρόσωπα που κατέχουν κρίσιμες θέσεις επιρροής της κοινής γνώμης γύρω από πολιτικά και οικονομικά ζητήματα, ως δημοσιογράφοι, εκδότες κλπ,

α) την επέκταση της υποχρέωσης υποβολής αρχικής ή ετήσιας δήλωσης «πόθεν έσχες».

β) η επέκταση αυτή αφορά εμπλουτισμό της δήλωσης που ήδη γίνεται σε σχέση με τον τραπεζικό δανεισμό τους, ώστε να περιλαμβάνεται η υποχρέωση ανάρτησης πρόσθετων αποδεικτικών εγγράφων στα οποία αποτυπώνονται δεδομένα που λειτουργούν ως ενδείξεις φαινομένων έμμεσης επαύξησης περιουσίας ή έμμεσης βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης των υποχρέων, όπως λ.χ. μπορεί να γίνεται με την παροχή αδικαιολόγητα ευνοϊκών αντιπαροχών, χαριστικών πράξεων ή ιδιαίτερα ευνοϊκών ρυθμίσεων, διαγραφών ή αναστολών καταβολής οφειλών.

γ) τέλος, προστίθεται ως υποχρέωση η υποβολή δήλωσης και η ανάρτηση των αντίστοιχων αποδεικτικών εγγράφων που αφορούν τα στοιχεία των μισθωτικών σχέσεων στις οποίες συμμετέχουν οι υπόχρεοι είτε ως μισθωτές, είτε ως εκμισθωτές».

Αναλυτικά:

ΣΧΕΔΙΟ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ ΓΙΑ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ Ν. 3213/2003 («ΠΟΘΕΝ ΕΣΧΕΣ»)

Αιτιολογική Έκθεση

Το αυξημένο ενδιαφέρον για διαφάνεια γύρω από την περιουσιακή και εν γένει οικονομική κατάσταση και πιθανή οικονομική επιρροή προσώπων που κατέχουν σημαντικές πολιτικές ή θεσμικές θέσεις, ως μέλη της κυβέρνησης ή της Βουλής ή ως δικαστικοί λειτουργοί ή ως μέλη των ανεξαρτήτων αρχών, αλλά και προσώπων που κατέχουν κρίσιμες θέσεις επιρροής της κοινής γνώμης γύρω από πολιτικά και οικονομικά ζητήματα, ως δημοσιογράφοι, εκδότες κλπ, επιβάλλει την επέκταση των υποχρεώσεων υποβολής αρχικής ή ετήσιας δήλωσης «πόθεν έσχες» (ν. 3213/2003).

Με την παρούσα τροπολογία, μέσω της αλλαγής του περιεχομένου της δήλωσης και μέσω της υποχρέωσης ανάρτησης αντίστοιχων αποδεικτικών εγγράφων, δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην αποτύπωση των δεδομένων που αφορούν υποχρεώσεις από δάνεια ιδίως από τράπεζες με στόχο να αντιμετωπισθούν φαινόμενα έμμεσης επαύξησης περιουσίας ή έμμεσης βελτίωσης της οικονομικής κατάστασης των προσώπων που αφορά η υποχρέωση διαφάνειας μέσω παροχής αδικαιολόγητα ευνοϊκών αντιπαροχών, χαριστικών πράξεων ή ιδιαίτερα ευνοϊκών ρυθμίσεων, διαγραφών υποχρεώσεων, αναστολών καταβολής δόσεων.

Άρθρο ….

1. Το στοιχείο ix) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003 αντικαθίσταται ως εξής:

«ix. Ειδικά η δήλωση των υπόχρεων, που αναφέρονται στις περιπτώσεις α΄ έως και ε΄, στ΄, ιβ΄, ιη΄ έως κ΄ και κβ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1, περιλαμβάνει και τις δανειακές τους υποχρεώσεις, την αντικειμενική αξία και την έκθεση εκτίμησης της εμπορικής αξίας του ακινήτου επί του οποίου παραχωρήθηκε εμπράγματη εξασφάλιση προς ημεδαπά και αλλοδαπά πιστωτικά και τραπεζικά ιδρύματα, λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και φυσικά πρόσωπα κατά την 31η Δεκεμβρίου του προηγούμενου έτους, εφόσον κάθε μία από αυτές υπερβαίνει το ποσό των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ. Οι υπόχρεοι των περιπτώσεων α΄ έως στ΄ και ιη΄ έως κ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 δηλώνουν και αναρτούν και τα αποδεικτικά έγγραφα για τις διευκολύνσεις, την άφεση, τις ρυθμίσεις ή διαγραφές, το ύψος των δόσεων και των αριθμό των δόσεων που αφορούν την καταβολή των χρεών τους στο έτος που αφορά η δήλωση. Στις περιπτώσεις ιβ΄ και κβ΄ της παρ. 1 του άρθρου 1 η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου ισχύει μόνο μετά από τη δημοσίευση απόφασης του αρμόδιου υπουργού μετά από σύμφωνη γνώμη που διατυπώνεται αντίστοιχα από τις ολομέλειες των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας και από τα όργανα διοίκησης των ανεξαρτήτων αρχών. Στην υπουργική απόφαση του προηγούμενου εδαφίου με την τήρηση της ίδιας διαδικασίας καθορίζονται οι προϋποθέσεις και οι λεπτομέρειες εφαρμογής της υποχρέωσης που τίθεται με αυτή σε ισχύ.

Η δήλωση των παραπάνω υπόχρεων περιλαμβάνει και κάθε οφειλή που προέρχεται από διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τέλη προς Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και εισφορές προς οργανισμούς κοινωνικής ασφάλισης και υπερβαίνει τις πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ «κατά την ημερομηνία του προηγουμένου εδαφίου.».

2. Στο άρθρο 2 παράγραφος 1 περίπτωση α) του ν. 3213/2003 προστίθεται στοιχείο x) ως εξής:

x. Η δήλωση των υπόχρεων των περιπτώσεων α΄ έως ε΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 1 περιλαμβάνει και δήλωση και ανάρτηση των αποδεικτικών εγγράφων για τις υποχρεώσεις τους ως εκμισθωτές, μισθωτές ή υπομισθωτές κατοικιών ή ακινήτων οποιασδήποτε χρήσης. Στη δήλωση περιλαμβάνονται τα στοιχεία των αντισυμβαλλόμενών τους, τα στοιχεία ταυτότητας, η τοποθεσία και το εμβαδόν του ακινήτου, η διάρκεια της μίσθωσης και το ύψος του μισθώματος.

3. Στο άρθρο 2Α παρ. 15 του ν. 3213/2003 προστίθεται περίπτωση η) ως εξής:

«η) συμφωνητικά ή συμβόλαια μίσθωσης κατοικίας και συμφωνητικά ή συμβόλαια μίσθωσης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης ακινήτου.»

4. Το άρθρο 2Α παρ. 16 του ν. 3213/2003 αντικαθίσταται ως εξής:

16. Στις δηλώσεις των υπόχρεων, που ελέγχονται υποχρεωτικά σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 3Β, και στις δηλώσεις των υπόχρεων των περιπτώσεων στ΄, ιη΄ έως κ΄ και κβ΄ επισυνάπτονται επίσης παραστατικά από τα οποία προκύπτουν οι δανειακές υποχρεώσεις προς ημεδαπά και αλλοδαπά πιστωτικά και τραπεζικά ιδρύματα, λοιπά νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου και φυσικά πρόσωπα, όπως αυτές διαμορφώνονται κατά την ημερομηνία αναφοράς της δήλωσης, και, στην περίπτωση αρχικής, κατά το χρόνο κτήσης της ιδιότητας. Επίσης, αναρτώνται, εφόσον υπάρχουν: α) ανάπτυξη δόσεων δανείου στο χρόνο χορήγησής του, β) αναλυτική κατάσταση πληρωμών, γ) σύμβαση ή άλλη έγγραφη πράξη ρύθμισης οφειλών, δ) έγγραφες πράξεις άφεσης ή διαγραφής ή παροχής αναστολής χρέους, ε) τρέχουσα ανάπτυξη δόσεων δανείου. Αν η τράπεζα δεν έχει προβεί σε πράξεις ρύθμισης, άφεσης, διαγραφής ή παροχής αναστολής για οφειλές του υπόχρεου παρέχει σχετική βεβαίωση που αναρτάται αντί των συναφών με αυτές τις πράξεις εγγράφων. Επίσης, επισυνάπτονται παραστατικά για κάθε οφειλή άνω των πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ, που υφίσταται κατά τις άνω ημερομηνίες και προέρχεται από διοικητικά πρόστιμα, χρηματικές ποινές, φόρους και τέλη προς το Δημόσιο και τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τέλη προς Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και εισφορές προς Οργανισμούς Κοινωνικής Ασφάλισης.

Άρθρο ….

Μεταβατική διάταξη

Οι υπόχρεοι του ν. 3213/2003, όπως διαμορφώνονται με τον παρόντα νόμο, για τους οποίους ισχύει υποχρέωση υποβολής δήλωσης για τα στοιχεία ix) και x) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1, στη δήλωση που υποβάλλουν για το έτος 2020, αρχική ή ετήσια, συμπεριλαμβάνουν δήλωση και αναρτούν τα αποδεικτικά έγγραφα που αφορούν το σύνολο των ετών μετά την απόκτηση της συναφούς με την υποχρέωσή τους ιδιότητας. Η υποχρέωση του προηγούμενου εδαφίου εκτείνεται σε περιπτώσεις απόκτησης ιδιότητας υποχρέου την περίοδο 2014 -2020. Ειδικά για τους υπόχρεους των περιπτώσεων ιβ΄ και κβ΄ του άρθρου 1 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003, η υποχρέωση αυτή ισχύει μόνο εφόσον εκδοθούν μέχρι τότε οι υπουργικές αποφάσεις που προβλέπονται στο στοιχείο ix) της περίπτωσης α) του άρθρου 2 παράγραφος 1 του ν. 3213/2003.

You may also like