Πολιτική

Τα μέτρα για τους σιδηροδρόμους – Πότε και πώς θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια

Επανεκκίνηση του ελληνικού σιδηροδρόμου σε συνθήκες απόλυτης ασφάλειας σχεδιάζει η κυβέρνηση μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Τα τρένα θα ξαναμπούν στις ράγες πριν ολοκληρωθούν τα έργα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του ελληνικού σιδηροδρόμου, με μειωμένο μεταφορικό έργο, με ικανό αριθμό σταθμαρχών (δύο ανά σταθμό) αλλά και με ενίσχυση του προσωπικού και μεγαλύτερο συντονισμό μεταξύ των υπηρεσιών και της εταιρείας που λειτουργεί το σιδηρόδρομο (Hellenic Train).

Την Τετάρτη στην συνέντευξη Τύπου για την επόμενη μέρα, ο υπουργός Επικρατείας κ. Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος έχει αναλάβει και το χαρτοφυλάκιο του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών απέφυγε να δώσει σαφές χρονοδιάγραμμα, προσδιόρισε όμως το χρόνο προς τα τέλη Μαρτίου.

«Ίσως να ακούγεται πολυτελές όταν έχουμε θρηνήσει τόσες ανθρώπινες ζωές. Είναι σημαντικό όμως ο σιδηρόδρομος να ξεκινήσει εκ νέου αλλά και να στηρίξουμε την εμπιστοσύνη του κοινού απέναντι στο μέσο που είναι λαϊκό και οικονομικότερο», τόνισε και πρόσθεσε τον κίνδυνο λεηλασιών και δολιοφθορών που διατρέχει ένα δίκτυο χωρίς την κυκλοφορία των συρμών.

Ενίσχυση προσωπικού

Κατά τον υπουργό, το μεγάλο πρόβλημα προσωπικού προέκυψε την τελευταία τριετία λόγω συνταξιοδοτήσεων. Τόνισε όμως ότι οι προσλήψεις ήταν περιορισμένες και κατά την προηγούμενη κυβέρνηση καθώς είχαν προκηρυχθεί 35 θέσεις και προσλήφθηκαν 24. Για τους σταθμάρχες επισήμανε ότι οι κανονισμοί λειτουργίας του ΟΣΕ δεν προέβλεπαν ποτέ παρουσία δύο στο σταθμό. Σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν δύο, σε άλλες περιπτώσεις ένας. Πιθανότατα, όπως αναφέρθηκε, θα επανέλθει και ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας.

Αναφερόμενος στους εργαζομένους, σημείωσε ότι η στάση τους είναι εξαιρετικά δημιουργική και στηρίζουν την άποψη να επανεκκινήσει ο σιδηρόδρομος. Είναι και εκείνοι στην πρώτη γραμμή της προσπάθειας, τόνισε και πρόσθεσε ότι θα υπάρξει μια νέα συνάντηση μαζί τους την ερχόμενη Παρασκευή.

Οικονομική στήριξη σιδηροδρόμου

Πέρα από το ζήτημα της επανεκκίνησης, η θέση της κυβέρνησης είναι πως θα υπάρξει κι οικονομική ενίσχυση του σιδηροδρόμου. Ο κ. Γεραπετρίτης, είπε ότι φέτος για πρώτη φορά αυξάνεται ο προϋπολογισμός που αποδίδεται προς τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ για τα έργα αναβάθμισης.

Ήδη έχει εγγραφεί στον προϋπολογισμό ποσό 75 εκατ. από 45 εκατ. που ήταν μέχρι σήμερα. Επιπλέον, έχουν εγγραφεί στο ελληνικό πρόγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης 175 εκατ. για την αναβάθμιση των υποδομών.

Για το προσωπικό δήλωσε ότι θα υπάρξουν προσλήψεις και θα μελετηθεί εκ νέου το σύστημα ενίσχυσης προσωπικού και εκπαίδευσης. Ειδικά όμως για τους σταθμάρχες χαρακτήρισε το πλαίσιο εκπαίδευσης αυστηρό καθώς καθορίζεται από ΕΕ, με θεωρητική και πρακτική άσκηση 6,5 μηνών με καθημερινή εξαήμερη παρουσία και πρακτική στο πεδίο. Η εκπαίδευση έχει και ιατρικές δοκιμασίες και ψυχομετρικά τεστ, αλλά θα επαναξιολογηθεί. Ο κ. Γεραπετρίτης εξήγγειλε και αυστηρότερο πλαίσιο για δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Θα δρομολογηθεί όπως είπε και η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων που είχε ψηφιστεί τέλη Ιανουαρίου.

Η σύμβαση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης

Ο υπουργός Επικρατείας επισήμανε ότι την τελευταία 15ετία υπήρξε μεγάλη μείωση του προσωπικού και μαζικό κύμα συνταξιοδοτήσεων. Δεν υπήρξε όμως σημαντική αναπλήρωση. Με την κινητικότητα επέστρεψε ένα τμήμα και υπήρξε σημαντικός αριθμός προσώπων με δελτία παροχής περίπου 200 άτομα. Από αυτούς 61 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες και 60 τεχνικοί.

Παράλληλα δρομολογήθηκε για πρώτη φορά ένας σημαντικός αριθμός μόνιμων προσλήψεων με 117 άτομα για το 2021 που θα στελεχώσουν τον οργανισμό με 36 σταθμάρχες και άλλες 100 προσλήψεις το 2022.

Όπως είπε, η πρώτη φάση του διαγωνισμού για τους 117 έχει δρομολογηθεί και θα υπάρξει σύντομη διεκπεραίωση των φακέλων. Συνολικά υποβλήθησαν 11.000 αιτήσεις.

Για τις υποδομές, ο κ. Γεραπετρίτης δήλωσε ότι είναι ολοφάνερο πως ο σιδηρόδρομος στην Ελλάδα υφίστατο συνεχή απαξίωση που έχει να κάνει με την απαιτούμενη συντήρηση και την αναβάθμιση ηλεκτρονικών υποδομών που συνδέονται με την ασφάλεια. «Λειτούργησε επί μισό αιώνα με έμφαση στη χειροκίνητη λειτουργία της ασφάλειας».

Διαβάστε ακόμη

Περισσότερα στην κατηγορία: Πολιτική