30 Ιανουαρίου 2023

Υπόθεση παρακολουθήσεων: Στη βουλή τα πορίσματα των κομμάτων – Τι αναφέρουν αναλυτικά

Ολοκληρώθηκαν και επισήμως οι εργασίες της εξεταστικής επιτροπής που συγκροτήθηκε για να ερευνήσει την υπόθεση των παρακολουθήσεων καθώς το βράδυ της Δευτέρας τα κόμματα κατέθεσαν τις πορισματικές τους εκθέσεις. Απομένει μια ακόμα συνεδρίαση της εξεταστικής την ερχόμενη Πέμπτη η οποία ωστόσο προοιωνίζεται τυπική καθώς το περιεχόμενο των κειμένων δείχνει ότι πλειοψηφία και αντιπολίτευση δεν πρόκειται να συμφωνήσουν στην έκδοση ενός συνολικού κειμένου κοινών συμπερασμάτων. Η ΝΔ κάνει λόγο για «καταγγελίες» που κατέρρευσαν σαν «χάρτινος πύργος» υπογραμμίζοντας πως τα ευρήματα της έρευνας που προηγήθηκε δείχνουν ότι το Ελληνικό Δημόσιο και η ΕΥΠ δεν διαθέτουν το παράνομο λογισμικό Predator ενώ οι επισυνδέσεις των μυστικών υπηρεσιών ακολούθησαν την νόμιμη διαδικασία.

Από την άλλη πλευρά η αντιπολίτευση μιλά για διπλό σκάνδαλο υποστηρίζοντας πως η κυβέρνηση επιχείρησε να συγκαλύψει τις ευθύνες για τις παράνομες παρακολουθήσεις. Είναι δε χαρακτηριστικό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ κλείνει το πόρισμά του με προαναγγελία προανακριτικής για αναζήτηση ποινικών ευθυνών χωρίς ωστόσο να αναφέρονται σε συγκεκριμένα πρόσωπα αν και στελέχη της Κουμουνδούρου διευκρίνιζαν ότι δεν «φωτογραφίζουν» ευθύνες του πρωθυπουργού. Να σημειωθεί ότι η τελική συζήτηση του πορίσματος θα γίνει το επόμενο διάστημα στην Ολομέλεια της Βουλής σε δημόσια συνεδρίαση όπως ανέφερε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου.

ΝΔ: Νόμιμες οι επισυνδέσεις της ΕΥΠ – 5 προτάσεις για αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου

Σύμφωνα με πληροφορίες η ΝΔ τονίζει στο πόρισμά της πως η κυβέρνηση υπηρέτησε τον σκοπό διερεύνησης της υπόθεσης Ανδρουλάκη, της θεσμικής θωράκιση του πλαισίου νόμιμων άρσεων απορρήτου και της ανάγκης ενίσχυσης της λειτουργίας της ΕΥΠ κινούμενη με ταχύτητα τόσο σε νομοθετικό επίπεδο όσο και σε ερευνητικό στην Βουλή και την Δικαιοσύνη.

Σε αυτό το πλαίσιο υπενθυμίζει μεταξύ άλλων την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκε αμέσως μετά την αποκάλυψη της υπόθεσης για την άμεση ενίσχυση των θεσμικών εγγυήσεων στην ΕΥΠ, με υποχρέωση ακρόασης του Διοικητή και την επαναφορά της ανάγκης έγκρισης του αιτήματος νόμιμης άρσης απορρήτου και από δεύτερο εισαγγελέα, διάταξη που είχε καταργήσει το 2018 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Επίσης, τονίζει πως σε πολιτικό επίπεδο η αντικειμενική πολιτική ευθύνη της υπόθεσης Ανδρουλάκη ανελήφθη με τις παραιτήσεις του γενικού γραμματέα του Πρωθυπουργού και του διοικητή της ΕΥΠ.

Ειδικά για την υπόθεσης της επισύνδεσης στο τηλέφωνο του κ. Ανδρουλάκη η ΝΔ παραθέτει στο πόρισμά της αποσπάσματα μαρτυρικών καταθέσεων και επίσημων εγγράφων που δείχνουν ότι η άρση απορρήτου του κινητού τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη ήταν απολύτως νόμιμη με βάση αίτημα της υπηρεσίας της ΕΥΠ, υπογεγραμμένο από υπηρεσιακούς παράγοντες και από τον διοικητή της ΕΥΠ, προς την αρμόδια εισαγγελέα που εξέδωσε διάταξη για την άρση του απορρήτου. Από την κατάθεση του πρώην διοικητή της ΕΥΠ Παναγιώτη Κοντολέοντα προέκυψε ότι τηρήθηκε όλη η προβλεπόμενη νόμιμη διαδικασία.

Σε άλλο σημείο αναφέρεται πως από κανένα στοιχείο δεν προέκυψε ότι ο Πρωθυπουργός, το γραφείο του και οι συνεργάτες του γνώριζαν για την άρση του απορρήτου σε οποιοδήποτε στάδιο. Παράλληλα, οι συντάκτες του τελικού πορίσματος επικαλούνται την κατάθεση του προέδρου της ΑΔΑΕ Χρήστου Ράμμου σύμφωνα με την οποία η ΕΥΠ προέβη στην άρση του απορρήτου του κ. Ανδρουλάκη τηρώντας το νόμο και υπό τον έλεγχο της εισαγγελέως της ΕΥΠ ενώ για κανένα πολιτικό πρόσωπο από αυτά που έκαναν αίτηση για να μάθουν αν παρακολουθούνται, περιλαμβανομένου του κ. Σπίρτζη, δεν προέκυψε παρακολούθηση εκ μέρους της ΕΥΠ.Η τοποθέτηση του κ. Ανδρουλάκη για πολιτική σκοπιμότητα πίσω από την δίμηνη παρακολούθησή του αναιρείται από την πάγια τακτική της ΕΥΠ όπως την περιέγραψαν στις καταθέσεις τους όλοι οι προηγούμενοι διοικητές που προσήλθαν στην Εξεταστική Επιτροπή, ότι δηλαδή οι νόμιμες επισυνδέσεις διαρκούν για δύο μήνες σε κάθε περίπτωση χωρίς εξαιρέσεις.

Predator

Επίσης, η πλειοψηφία σημειώνει ότι η απόπειρα παγίδευσης του κινητού τηλεφώνου με το κακόβουλο λογισμικό Predator προέκυψε πέραν πάσης αμφιβολίας ότι δεν διενεργήθηκε ούτε από την ΕΥΠ ούτε από οποιονδήποτε άλλο δημόσιο φορέα. Ειδικά για το κρίσιμο ζήτημα της ενδεχόμενης χρήσης του λογισμικού παρακολούθησης Predator στην Ελλάδα, η κυβέρνηση απάντησε ότι ούτε αυτό, ούτε κάποιο άλλο αντίστοιχο, κακόβουλο σύστημα χρησιμοποιείται από το Δημόσιο ή κάποια υπηρεσία του. Επιβεβαιώθηκε ότι το Δημόσιο δεν έχει προμηθευτεί παράνομο λογισμικό παρακολούθησης ενώ από την εξέταση προέκυψε ότι η εταιρία Krikel είχε συνάψει σύμβαση συνεργασίας και προμήθειας υλικού –μη συνδεόμενο πάντως με λογισμικό παρακολούθησης- με το Υπουργείο Προστασίας του πολίτη από το 2018 δηλαδή επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ακολούθησαν παρακολουθηματικές συμβάσεις από την ΕΛ.ΑΣ.

Παρακολουθήσεις ΣΥΡΙΖΑ

Το πόρισμα τη πλειοψηφίας έχει και ειδικό κεφάλαιο για τις άρσεις απορρήτου επι ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με αναφορές στην υπόθεση παρακολούθησης των Πιτσιόρλα – Σαγιά. Ο πρώην διοικητής της ΕΥΠ Ρουμπάτης συνομολόγησε σύμφωνα με τα στελέχη της πλειοψηφίας ότι την περίοδο ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ παρακολουθήθηκαν κυβερνητικά στελέχη. Η επισύνδεση που έγινε στο τηλέφωνο του κ. Πιτσιόρλα ξεκίνησε αρχές του 2016 μέχρι το τέλος εκείνης της χρονιάς ακόμα και όταν ο ίδιος είχε οριστεί από τον Νοέμβριο του 2016, υπουργός της κυβέρνησης. Ο τότε πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ενημερώθηκε από τον τότε διοικητή της ΕΥΠ Γιάννη Ρουμπάτη για την επικείμενη σύνδεση στο τηλέφωνο του κ. Πιτσιόρλα και ενέκρινε την ενέργεια. Ο προκάτοχός του Δραβίλας εξέφρασε την οργή του σε όσους ισχυρίζονταν ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του απ΄τον Ιούλιο του 2012 μέχρι τον Ιανουάριο του 2015 υπήρξε παρακολούθηση των κ.κ. Σαγιά και Πιτσιόρλα. Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ υποβάθμισε τις αποκαλύψεις Ρουμπάτη που αφορούσαν στην παρακολούθηση Πιτσιόρλα, στοιχεία στα οποία απέφυγε επιμελώς να αναφερθεί παρά τις ερωτήσεις που του έγιναν από τα μέλη της επιτροπής.

5 Θεσμικές Αλλαγές

Τέλος, η ΝΔ υπογραμμίζει την ανάγκη θεσμικής αναβάθμισης του πλαισίου λειτουργίας της ΕΥΠ ώστε να υπάρχει μεγαλύτερη διαφάνεια στις κινήσεις της χωρίς ωστόσο να υπονομεύεται ο επιχειρησιακός της σκοπός. Σε αυτό το πλαίσιο καταθέτει πέντε προτάσεις:

-Ενίσχυση του πλαισίου νόμιμης άρσης απορρήτου για πολιτικά πρόσωπα. Εκτός από την έγκριση κάθε νόμιμης άρσης απορρήτου από δεύτερο Εισαγγελέα θα πρέπει να αξιολογηθεί η ενεργοποίηση επιπλέον φίλτρου, μάλλον από πολιτικό πρόσωπο. Ο κύκλος των πολιτικών προσώπων αφορά μέλη της κυβέρνησης και υφυπουργούς, βουλευτές, ευρωβουλευτές, γενικούς/ειδικούς γραμματείς, καθώς και προέδρους/γραμματείς πολιτικών κομμάτων.

-Αλλαγές στο εσωτερικό της ΕΥΠ για την ενίσχυση του εσωτερικού ελέγχου, της διαφάνειας, της εξωστρέφειας και της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού της.



Πολιτική