Πολιτική

Αύξηση του κατώτατου μισθού και νεός ΚΟΚ στο τραπέζι του υπουργικού συμβουλίου -Όσα συζητήθηκαν

Κατά την συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου στο Μέγαρο Μαξίμου υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη εγκρίθηκε η νέα αυξηση του κατώτατου μισθού και νομοσχέδια των υπουργείων Μεταφορών, Μετανάστευσης και Ασύλου, Δικαιοσύνης και Περιβάλλοντος.

Όπως ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, μετά την εισαγωγική ομιλία του πρωθυπουργού προς τα μέλη του υπουργικού συμβουλίου η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Δόμνα-Μαρία Μιχαηλίδου εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο τον καθορισμό του κατώτατου μισθού και του κατώτατου ημερομισθίου για υπαλλήλους και εργατοτεχνίτες. Συγκεκριμένα στην ανακοίνωσή του αναφέρει:

«Λαμβάνοντας υπόψη τις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων, την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για την ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας των τιμών και της ανταγωνιστικότητας, την απασχόληση και την ανεργία και τα εισοδήματα και τους μισθούς, η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κ. Δόμνα Μαρία Μιχαηλίδου εισηγήθηκε:

Α) την αναπροσαρμογή από την 1η Απριλίου 2024 του νομοθετημένου κατώτατου μισθού για πλήρη απασχόληση, για τους υπαλλήλους όλης της Χώρας, των οποίων η αμοιβή δεν ρυθμίζεται από συλλογική σύμβαση εργασίας, χωρίς ηλικιακή διάκριση από εφτακόσια ογδόντα (780) ευρώ σε οκτακόσια τριάντα (830) ευρώ.

Β) την αναπροσαρμογή από την 1η Απριλίου 2024 του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου για τους εργατοτεχνίτες όλης της Χώρας από τριάντα τέσσερα ευρώ και ογδόντα τέσσερα λεπτά (34,84) ευρώ σε τριάντα επτά ευρώ και επτά λεπτά (37,07).
Είναι η τέταρτη συνεχόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού ο οποίος από 650 ευρώ που ήταν το 2019, σήμερα φτάνει στα 830 (σε 14μηνη βάση). Αυτό σημαίνει αύξηση 27,7% (+180 ευρώ το μήνα) σε σχέση με το 2019. Άρα 706 ευρώ καθαρά το μήνα.

Σε 12μηνη βάση ο κατώτατος μισθός διαμορφώνεται στα 968 ευρώ το μήνα (+210 ευρώ σε σχέση με το 2019). Άρα σε 824 ευρώ καθαρά το μήνα.
Το χρόνο η αύξηση αυτή ανέρχεται στα 2.218 ευρώ καθαρά, ποσό που ισοδυναμεί με 4 επιπλέον καθαρούς μισθούς στην τσέπη του εργαζόμενου σε σχέση με το 2019 (σε 14μηνη βάση).

Η αύξηση του κατώτατου μισθού συμπαρασύρει προς τα πάνω τριετίες, δώρα και 13 κατηγορίες επιδομάτων και παροχών, όπως την τακτική επιδότηση ανεργίας, την ειδική παροχή μητρότητας, το επίδομα γονικής άδειας, το ειδικό βοήθημα ευάλωτων ομάδων, το ειδικό εποχικό βοήθημα και το επίδομα εργασίας
Οι τέσσερις αυτές αυξήσεις του κατώτατου μισθού υπερκαλύπτουν την αύξηση του πληθωρισμού. Από το 2019 έως το τέλος του 2024 σωρευτικά ο πληθωρισμός θα είναι 16,5% και η μεταβολή στον κατώτατο μισθό είναι 27,7% σε μικτή και 28,9% σε καθαρή βάση.

Ο μέσος μισθός από το 2019 μέχρι το τέλος του 2023 έχει αυξηθεί 19%. Την ίδια περίοδο σωρευτικά ο πληθωρισμός έχει αυξηθεί κατά 13%.
Με τη νέα αυτή αύξηση, η Ελλάδα ανεβαίνει στη 11η θέση ανάμεσα στις 22 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαθέτουν κατώτατο μισθό.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου παρουσίασαν στο Υπουργικό Συμβούλιο τις πρωτοβουλίες: α) Νέο κυρωτικό πλαίσιο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και άλλες διατάξεις για την ασφαλή κινητικότητα, β) Πλαίσιο αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της Π.Ε. Θεσσαλονίκης

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προβλέπει αναμόρφωση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας, χωρίς ωστόσο να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη επικινδυνότητα της κάθε παράβασης αλλά και στη διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Οι ποινές, σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, θα αφορούν κυρίως στον οδηγό και θα είναι ανάλογες των παραβάσεων με βάση κατηγοριοποίηση αυτών ως προς την επικινδυνότητά τους, όπως αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ), οι λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση) και οι διοικητικές παραβάσεις (π.χ. οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα). Ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών, κ.λπ.) οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας.

Η εισήγηση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο Υπουργικό Συμβούλιο, σχετικά με το νέο μοντέλο αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη, στοχεύει όχι μόνο στην επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων του Οργανισμού, αλλά στην πλήρη αναβάθμιση των συγκοινωνιών της πόλης.
Το σχέδιο του Υπουργείου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, εκκρεμότητα που υφίσταται από το 2017 οπότε και έγινε η κρατικοποίησή του, προκειμένου να δημιουργηθεί ένας νέος, σωστός και λειτουργικός Οργανισμός με όρους των επόμενων δεκαετιών. Και αυτό γιατί παρά τη βελτίωση του τελευταίου διαστήματος στην απόδοση του Οργανισμού, εξακολουθεί να υπάρχει λειτουργική αδυναμία, κυρίως λόγω των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του και της δυσκολίας εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου.

Όπως αναφέρθηκε: «στόχος είναι να δημιουργήσουμε έναν Οργανισμό εναρμονισμένο με το ενωσιακό δίκαιο και το πλαίσιο που επιτάσσει η βιώσιμη αστική κινητικότητα.
Η βελτίωση του παρεχόμενου συγκοινωνιακού έργου και η συνέπεια προς τους πολίτες στην εκτέλεσή του αποτελούν τη θεμελιώδη μας προτεραιότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο ρόλος του ΟΣΕΘ, τόσο σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού όσο και εποπτείας, αλλάζει και αναβαθμίζεται.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης εδράζεται στις παρακάτω βασικές αρχές:
• Κατάργηση, μέσω της διαδικασίας εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ και σύσταση ενός νέου δημόσιου Φορέα, σε πλήρη συμμόρφωση με τις διατάξεις του Κανονισμού Ε.Κ. 1370/2007.
• Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΟΣΕΘ, ως 100% θυγατρική του.
• Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου από τον «Νέο ΟΑΣΘ» και ανάθεση σε ιδιώτες, του υπολειπόμενου, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών από τον ΟΣΕΘ. Η διαδικασία αυτή ακολουθείται και σήμερα, μέσω των αναθέσεων που έχουν γίνει στα ΚΤΕΛ. Στόχος όμως είναι να εκσυγχρονιστεί και να προσαρμοστεί στις μακροχρόνιες ανάγκες της πόλης, λαμβάνοντας πλέον υπόψιν και την επερχόμενη λειτουργία του μετρό (ήδη αυτό σήμερα γίνεται με τα ΚΤΕΛ).
• Ο «Νέος ΟΑΣΘ» θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο που θα μπορεί να υλοποιεί με συνέπεια προς τους πολίτες».

Διαβάστε ακόμη

Περισσότερα στην κατηγορία: Πολιτική